شیدایی به سبک ایرانی

راهکارهای نوین روانشناسی رابطه در همسریابی و همسرگزینی و استفاده درست از سایت همسریابی شیدایی برای ازدواج دائم و موقت

۶ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

اولویت انتخاب همسر؛ فضای مجاز یا دنیای واقعی





انتخاب همسر به عنوان بزرگترین انتخاب و مهمترین انتخاب زندگی هر شخصی نمود یافته است باید اصولا بر روی قواعد و اطلاعات متقابل باشد و در درجه اول شناخت هر فرد نسبت به خودش بسیار اساسی است،بعد از شناختی هر شخصی نسبت به خود در طول زمان زندگی خویش به دست می آورد می‌تواند به درک این نکته مهم برسد که برای ادامه زندگی و تشکیل یک خانواده پایدار چه فاکتورها و اصولی را رعایت کند و کوتاه کلام که فردی که برای ادامه زندگی در کنارش انتخاب خواهد کرد باید بر چه معیارهایی این انتخاب استوار باشد.

تا به اینجا می دانیم که این شناخت در دنیای واقعی رخ می‌دهد اما آیا امکان پذیر است که یک شخص از طریق فضای مجازی بتواند همسر مناسب خویش را انتخاب کند یا نه.

دارم اول باید به این نکته اشاره کرد که همیشه اولویت انتخاب همسر در دنیای واقعی و در مراودات روزمره اتفاق می‌افتد و اصل این است که این بهترین گزینه است پس حتی در صورت آشنایی های مجازی نیز باید دقت کرد که بعد از آشنایی های اولیه حتما در دنیای واقعی آزموده های حیات شرق را بررسی دقیقی بکنیم. و این امر به شکل متقابل انجام می گیرد پس باید یادآوری کنیم که به هیچ وجه تصمیم نهایی ازدواج را قبل از دیدار های واقعی نباید گرفت بلکه فضای مجازی تنها محکمه ایست برای آشنایی اولیه و معرفی شخص به علت این که گستردگی فضای مجازی به سادگی می تواند محدودیت های زمانی و مکانی را از میان ببرد و گزینه های بیشتری را برای انتخاب در برابر آدمی قرار دهد.

البته می دانیم که میزان شناخت از طریق یک سایت همسریابی اصولا به میزان شناخت و اندازه آن از طریقه دنیای حقیقی نخواهد بود پس بهتر است که در اول کار تکلیف خود را با مدل انتخاب خویش روشن کنیم و به این نکته گریم بیاوریم که سایت همسریابی تنها ۱ گزینه برای آشنایی های اولیه می باشد و به هیچ وجه نباید از آن کارکرده تولید عشق بخواهیم اگر قرار است عاشق شویم این عشق خویش را به محک آزمون های بسیار بیازماییم.

از نگاه کارشناسان معمولاً آن مدل است انتخاب همسر در فضای مجازی و یا سایت های همسریابی را نرم می کنند که مربوط به تولید عشق قبل از دیدار های حقیقی و واقعی میباشد البته این را هم باید یادآور بشویم که بسیاری از جوانان به این نکته معتقد نیستند و آگاهی ندارند که نباید در فضای مجازی عاشق کردند و به سادگی اعتماد کنند و البته تنها بحث آگاهی در این زمینه مطرح نیست به علت اینکه کارکردهای پیش آمده در این فضای مجازی به گونه ای است که امکان تولید علاقه را به شکل ناآگاهانه افزایش می دهند.

وقتی این جزئی از ذات آشنایی های مجازی محسوب شود به سادگی کارشناسان انتخاب همسر همدم و عشق را از فضای مجازی تخطئه خواهند کرد.

ولیکن ما معتقدیم که اگر آگاهی‌های لازم ارائه گردد می توان به انتخاب های صحیح به شکل نگاه آماری از فضای مجازی به این معنا که با گستردگی فضای مجازی و با استفاده از این نکته به آشنایی های مفید رسید و سپس از میان این آشنایی های به وجود آمده با استفاده از فاکتورهای مراودات روزمره در دنیای واقعی به عشق واقعی خویش رسید.

امید ما این است که بتوان آسیب های موجود در آشنایی های مجازی را برطرف کرد و از این امکانات به وجود آمده در عصر مدرن در جهت بهتر شدن زندگی و انتخاب‌های درست استفاده کرد.

۳۱ شهریور ۹۷ ، ۱۱:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نازیار ملک

انتخاب همسر برای ازدواج در دنیای مجازی

برای اینکه همسر مناسب خود را پیدا کنیم همیشه در قله های خاص خودمان را خواهیم داشت چه از گذشته تا به حال همیشه یکی از مهمترین انتخاب های زندگی انتخاب همسر بوده است که همیشه و در زمان های مختلف به طرق مختلف انجام گرفته است .اکنون با گسترش فضای مجازی و اینترنت سایت هایی به وجود آمده است که به نام سایت‌همسریابی معروف است و در صورت جستجو در گوگل با سیل عظیمی از چنین سایت هایی مواجه خواهند شد که می‌توانند کارکردهای مثبت و درست و شاید هم بنابر استفاده کاربران نادرست و منفی داشته باشد.

بدین منظور باید بررسی گردد که یک سایت همسریابی چگونه می‌توانند کارکردهای منفی داشته باشد و جلو این چنین سوء استفاده هایی در سایت همسریابی که منجر به دوستی ها و ازدواج های ناموفق میگردد جلوگیری کرد البته تنها منجر به دوستی به ازدواج ناموفق نخواهد شد بلکه احتمالاً باعث به وجود آمدن مشکلات اجتماعی و اقتصادی نیز می گردد و متاسفانه سوء استفاده های مالی و جنسی به دلیل عدم آگاهی کاربران بسیار ممکن است که اتفاق می افتد و نیزاتفاق افتاده است.

از کارکردهای مثبت سایت همسریابی نیز نباید غافل شد به نظر کارشناسان امر بهتر است که سایت همسریابی دارای مجوزهای لازم از نهادهای قانونی باشد و تایید هویت های درست و صحیح صورت گرفته باشد تا در آینده برای کاربران مشکلی ایجاد نگردد و قابلیت پیگیری از طریق پلیس سایبری به سادگی امکان‌پذیر باشد و البته قدرت بازدارندگی تایید هویت بسیار زیاد است و اگر اشخاصی در سایت همسریابی به شکل عدم وجود تایید هویت به سادگی می‌توانند کلاهبرداری بکنند علت این است که قابلیت پیگیری را برای دستگاه پلیس امکانپذیر نمی دهند البته که این امر نیز قابل پیگیری میباشد اما این مدل کاربر چنان القا می‌کند که اولش شناختی از ایشان به جز اطلاعاتی که در سایت وارد کرده است نداریم به این دلیل با اطلاعات غلط وارد سایت می‌کردند در حالی که در صورت پیگیری های تخصصی و فنی تر به راحتی می توان شخص را یافته و به مجازات اعمال کلاهبردارانه اش رساند.

سایت های همسریابی هم برای ازدواج دائم و هم برای ازدواج موقت می توانند فعالیت داشته باشند و از نظر شرعی مشکلی نخواهند داشت ولی این امر منوط به افزایش امکانات مورد نظر ونظارت‌های قانونی و حقوقی ونیز وجود کارشناسان برای مشاوره در امر ازدواج برای اینگونه سایت ها می‌دانند.

در کشاکش این روزهای پر تلاطم اقتصادی ادواج می‌تواند به شدت کاهش می یابد و البته نقش اقتصادی تاثیر خود را در کاهش ازدواج دائم نشان دادند و آمارها به ما می‌گویند که کاهش سریع نرخ ازدواج و سیر نزولی آن نسبت به سالهای قبل و عامل مهمی چون کاهش سطح رفاه و سطح درآمد و تورم و رکود بیش از اندازه بر می گردد و کاهش قدرت خرید مردم باعث گردیده است که برای همسر یابی نیز اقدام نمایند ازدواج دائم را حداقل تا زمانی که شرایط خویش را مناسب ببینند به تعویق بیندازند. در این میان میل به ازدواج موقت بسیار افزایش یافته است و بسیاری از جوانان برای حل مسائل عاطفی و جنسی پیش و به گناه نیفتادن در این زمینه روی به ازدواج موقت می آورند.

سایت های همسریابی نه تنها در زمینه ازدواج دائم فعالیت دارند بلکه ازدواج موقت را نیز مد نظر گرفته‌اند و برای آن امکانات مناسبی فراهم کرده‌اند ولیکن باز همان آسیب‌هایی که برای ازدواج دائم در سایت همسریابی وجود دارد به شکل عمیق‌تری در قسمت ازدواج موقت و همسریابی آن دیده می شود.

توسعه یک کشور منوط است به داشتن امنیت روانی و امنیت اقتصادی و به تبع آن شکل گیری یک خانواده به عنوان کوچکترین اجزای سازنده ی جامعه و تربیت و آموزش و پرورش صحیح نسل جدید که فردا وارد بازار کار خواهند گردید و نقش مولد را در تولید در این جامعه ایفا خواهند کرد. ولیکن امروز با کاهش نرخ ازدواج که دلایل آن ذکر شد در یک روند کند نسبت به توسعه کشور قرار گرفته ایم و شاید بتوان با نظارت مناسب در روند انتخاب همسر برای ازدواج در سایت همسریابی گامی در جهت تسهیل هزینه جستجو و مبادله در زمینه ازدواج برداشته باشیم و این امر خود می‌تواند گره ای از هزاران گره موجود باز کند.

سایت همسریابی شیدایی بر توان متخصصان خویش در زمینه های روانشناسی و برنامه نویسی رایانه ای و همچنین با یک نگاه جامعه شناسانه عمیق توانست آن است که عشق و شیدایی را در وجود همه ایرانیان بزرگوار نهادینه کرده و بتواند اعتماد عمومی را جلب کرده تا مردم بتوانند در سایت شیدایی عضو گردیده و از طریق این سایت همسر خویش را به شکل مناسب یافت نمایند.

بدین منظور است که ما در سایت همسریابی شیدایی همه لینکهای شهرستان‌ها و استان‌ها را قرار می دهیم تا در سرتاسر ایران همه انسان‌های شامل ازدواج می‌توانند از این ازدواج استفاده نمایند در این صورت است که ما جامعه ای سرفراز و سرزنده خواهیم داشت خواهیم توانست و امنیت روانی و انسانی جامعه را تعیین کرده و در این شرایط به روز و به ازدواج به شدت گران و صرف شده است راهی برای ازدواج آسان در نظر بگیریم.


سلسله مقالاتی که در باب انتخاب همسر وجود دارد می‌تواند به مقالاتی که پروفسور حسین پرهام در این زمینه اقامه نمودند اشاره کرد

پروفسور حسین پرهام جامعه شناس و روان شناس ایرانی آمریکایی که در زمینه‌های به صورت تحقیقات فراوانی کرده است و توانسته است با جامعه‌شناسی خیره سرانه خود عشق را در تمنای وصال یک معشوق به چالش بکشد و اینگونه است که سایت های همسریابی از او به عنوان یکی از بزرگ ترین چهره های زیبای جامعه شناسی جهانی آب می کنند و توانسته است در زمینه عشق و ازدواج و سایت همسریابی به رهیافت های گوناگونی که توانسته است برسد زیرا رسیدن را مطابق با وصال نمی دانند و عشق را از عرصه وصال بیرون می داند و می گوید که عشق و ازدواج دو هفته یک ترازو را پر نمیکنند.

در این میان ما توانستیم در این زمینه باید گفت و گویی به شینیم و عشق را برای مسابقه ازدواج تقسیم نماییم و اگر نتوانیم که انتخاب همسر را با استفاده از ملاک‌ها و معیارهای که میشود در نظر گرفته است به نماییم ما در این زمینه موفق نخواهیم شد تا بتوانیم همسریابی را نهادینه کنیم بهتر است برای ازدواج و همسریابی در عصر نوین از سایت‌های همسریابی استفاده بهینه چندانی نکرد زیرا که اگر این اتفاق بیفتد معلوم نیست که چگونه بتوان با استفاده از نظرات این شهر به اشخاص دیگر رفته بود تا بتوان عشق را نهادینه کرد.

آنچنان که ما از الگوریتم های پیچیده ازدواج و می دهیم معمولاً عشق قاتل ازدواج و ازدواج قاتل عشق است اما شفقت ورزی ورزی در این میان گونه ای دیگری از دوست داشتن است که میتوان جایگزین به جای دوست داشتن در امر ازدواج کردند.

بدین منظور ما توانستیم برای اینکار شفقت و مهرورزی را به گونه‌ای تعریف کنیم تا بتوان از طریق الگوریتم های که در عشق وجود دارد وارد گردید و از این الگوریتم ها به سمت یک ساختار پیوسته ای از عشق در گروه شفقت و مهرورزی پی برد.

عکس های همسر یابی وجود دارد و کمتر سایتی در باب همسریابی وجود دارد که برای هریک از شهرستانها و شهرهای این مرز و بوم کهن لینک مخصوص به خود را قرار داشته باشد از این طریق بتوانند برای همه اعضای خود در سرتاسر نقاط ایران عشق و ازدواج را به ارمغان ببرد و شفقت و مهر ورزی از این کمتر و بیشتر کجا خواهد بود تا در همه شهرهای ایران عشق به مثابه یک وجود متعالی جلوه‌گر گردیده و همسریابی در سایت همسریابی و انتخاب همسر برای ازدواج همیشه به شکل معقول و منطقی در سرتاسر جهان و ایران وجود داشته باشد به این گونه است که زندگی ما را در رنج ها و فروکاستن عمده های ناشی از کمبود در انتخاب همسر ما را یاری خواهد کرد و سایت همسریابی شیدایی بهترین سایت در زمینه ازدواج خواهد شد و این است معجزه عشق و جهان مدرن به طبیعت انتخاب همسر در این سایت آسان و پربازدید.

اگر بتوانیم در زمینه ازدواج در تمام شهرهای ایران عشق و ازدواج را نهادینه کنیم این اولین قدم در راه شناختن یک جامعه تو ساختن یک جامعه توسعه یافته از باغ فرهنگی خواهد بود اولین و مهمترین گام ازدواج و تشکیل خانواده که بنیان یک اجتماع بر آن خواهد بود می باشد و بنیان خانواده های ما با ازدواج با مرد جوان بهتر خواهد یافت.

برای اینکه شهرهای ما از لحاظ فرهنگی به آن بارندگی و روش برسند نیز ازدواج همچنان که بنیان خانواده ها را محکم میکند بنیان وجودی انسان را قوام می‌بخشد و اگر در این زمینه به همه شهرهای ایران برویم می‌توانیم این کمبود را مشاهده کنیم و بهتر است که در این زمینه عشق و ازدواج را نهادینه و تعالی بخش انسانی شود.

سایت همسریابی شیدایی بهترین سایت همسریابی صیغه یابی صیغه یابی سایت صیغه یابی
http://www.samipatogh.ir/ همسریابی موقت همسریابی موقت سایت صیغه یابی
۲۰ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نازیار ملک

سایت همسریابی شیدایی و ازدواج به روش همسریابی مجازی

استفاده از سایت همسریابی برای ازدواج و انتخاب همسر به چه کار ما خواهد آمد و آیا این شیوه برای انتخاب شریک زندگی موثر است؟ در اینکه ازدواج امر بسیار مهمی در زندگی انسان می باشد شکی نیست ،اما باید به خاطر داشت که مهمتر از ازدواج در وهله نخست طریقه انتخاب همسر می باشد که بسیار مهم و اساسی است و بقیه پروسه تشکیل خانواده به آن وابسته است. در عالم انسانی با هر نامحرمی امکان ازدواج وجود دارد به این معنا که هر جنس مخالفی که جزو محارم فرد نباشد و همچنین خود همچنان مجرد باشدمی توان گزینه ای برای فرد تلقی شود ولی باید به خاطر داشت این اول راه است و با معیارها و ملاک هایی که هر فرد در نظر خودش دارد اصولا این دایره گسترده محدود و محدودتر خواهد شد تا جایی که قشر محدودی از افراد در یک فاصله سنی و در یک محدوده مکانی ونیز دارای خانواده ای با شرایط خاص مطابق با شرایط جستجوی ما در امر همسریابی برای ما باقی خواهد ماند. نباید از نظر دور داشت که محدودیت‌های جامعه واقعی بیشتر از آن است که در نظر اول به خاطر می‌رسد،برای نمونه مثال ساده ذکر می‌کنیم،فرض کنید در یکی از شهرهای ایران فردی وجود دارد که مطابق تمام شرایط و ایده آل های فردی و ایده آل های اجتماعی از لحاظ روانشناختی برای شماست اما واقعاً شما باید چگونه بتوانید این فرد را پیدا کنید مگر اینکه او را حضوری دیده باشید و یا کسی برای شما معرفی کرده باشد الان فرض بگیریم که فاصله و عدم معرفی از طرف معرفین در این زمینه وجود خواهد داشت و پس اینگونه است که شما نه آن فرد را خواهی دید و نه ازدواج شکل خواهد گرفت. علت آن هم ساده از محدودیت های دنیای واقعی باعث می گردد که ما با تعداد محدودی از آدمها در تماس و ارتباط باشیم اما الان شما جامعه مجازی را تصور کنید که اشخاص جویای ازدواج در آن ثبت نام کردند و همه مشخصات خود و ایده آل های فرد مقابل که در ذهن شما وجود دارد را نیز نوشتند و نیز قابلیت جستجو نیز برای کاربران وجود دارد پس امکان اینکه در صورت ثبت نام این دو نفر این ها همدیگر را بیابند وجود دارد و با یک سیستم جستجوی پیشرفته این امکان بیشتر و بیشتر خواهد شد. به طور خلاصه بیان می نماییم که به هیچ وجه نباید به دنیای مجازی و سایت های اینترنتی به چشم تهدید به این گریم بلکه می توان این تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد. البته منکر این نیستیم که در فضای مجازی آسیب وجود ندارد اما چه کسی است که نداند هر آسیبی که در فضای مجازی وجود دارد بازتابی از بزه ها و آسیب هایی است کلیشه در دنیای واقعیت دارد. و جالب توجه این است که در صورت نظارت غیرمستقیم ونیز؛فعالیت سایت هایی که دارای مجوز هستند و تحت نظر نهادهای قانونی فعالیت می کنند و البته با استمداد از اداره ثبت احوال و مخابرات و اپراتورهای تلفن همراه که در طریقت تایید هویت می تواند در سایت های همسریابی موثر و اساسی باشند،بسیاری از آسیبهای مربوط به جرم به انگیزه وقوع جرم در فضای مجازی کاهش محسوسی خواهد یافت و در ضمن اعتماد به همسریابی بیشتر خواهد شد و در ضمن قانونی بودن فعالیت سایت همسریابی و دارای مجوز بودند همچنین نه تنها مرکزی برای همسریابی همسر گزینی بودن این سایت ها بلکه محلی برای مشاوره روانشناسانه ازدواج نیز باید باشند در این صورت با در جریان قرار گرفتن خانواده ها می توان امید داشت که استفاده از سایت همسریابی در مسیر صحیح و مثبت خویش ،مفید بوده و همسریابی برای ازدواج و انتخاب همسر در جهت تشکیل خانواده ای متعالی را بهبود ببخشد.

۱۹ شهریور ۹۷ ، ۱۱:۴۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نازیار ملک

روابطی که مناسب ازدواج نیست


رابطه ای که شما بیشتر عشق می ورزید.

رابطه ای که شما کمتر عشق می ورزید.

رابطه ای که در آن احساس می کنید فرد مقابل نیاز به تغییر دارد.

رابطه ای که در آن می خواهید دیگری را نجات دهید.

رابطه ای که در آن به همسر آینده خود به چشم یک الگو یا آموزگار نگاه می کنید.

رابطه ای که به دلیل چند ویزگی خاص ایجاد شود و تداوم یابد.

رابطه ای که به دلیل یک تفاهم خاص ایجاد شود و تداوم یابد.

رابطه ای که به دلیل لجاجت و سرکشی از خانواده ایجاد شود و تداوم یابد.

رابطه با کسی که در تضاد کامل با معشوق یا نامزد قبلی باشد.

رابطه با فردی که با یک نفر دیگر است.

۱۸ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۰۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نازیار ملک

ازدواج ،عاشقانه یا عاقلانه؟

عوامل موثر در شکل گیری ازدواج (قسمت اول)

انسان موجودى اجتماعى است و براى آنکه بتواند نیازهاى خود را در قبال تداوم حیات استمرار بخشد به زندگى گروهى و ارتباط با سایر همنوعان خود نیازمند است. از جمله نیازمندى‏ها، نیازهاى روحى و جسمانى است که با ازدواج و تشکیل خانواده برآورده مى‏شود. ازدواج عبارت است از «پیوند بستن دینى و رسمى یک زن و مرد براى شروع زندگى مشترک.» (انورى، 1381: 345) و یا «رابطه حقوقى است که براى همیشه یا مدت معین به وسیله عقد مخصوص بین زن و مرد حاصل شده و به آنها حق مى‏دهد که از یکدیگر تمتع جنسى ببرند.» (معین، 1377:216)

 

«ازدواج از نظر اسلام، پیمانى مقدس است؛ پیمانى که برقرارى آن بر اساس مقررات، آداب و رسوم، تشریفات و سنن و قوانین خاصى است. در سایه آن براى طرفین تعهدات و حقوقى پدید مى‏آید که تخلف آن موجب عقوبت و کیفر است.» (قائمى، 1375: 18)

ازدواج عاقلانه‏

حساسیت و اهمیت ازدواج تا اندازه‏اى است که بسیارى از پژوهشگران پیش از آنکه به عوامل شایع در روابط ارتباطى و محیطى خانواده گسیخته توجه کنند به زیرساخت و زیربناى خانواده نظر مى‏کنند. روشن است هر چه اساس و پایه زندگى بر حسب کنش منطقى و تفکرى صحیح صورت گیرد در آینده، کمتر با انباشت ناسازگارى‏ها و اختلاف همسران روبه‏رو خواهد بود.

طبق دیدگاه پارتو (جامعه‏شناس ایتالیایى)، کنش منطقى داراى سه جنبه متفاوت و مرتبط با هم است: هدف عینى، ابزار و وسایل متناسب با اهداف و در انتها تأیید آگاهان.

 

سؤال‏ها مى‏تواند به این شکل مطرح شود: آیا مى‏توان ازدواج را یک هدف عینى تلقى کرد؟ براى موفقیت در ازدواج نیاز است چه ابزار و وسایلى داشته باشیم؟ نقش والدین و دیگران تا چه اندازه مهم و معتبر است؟

در پاسخ به سؤال اوّل باید بپذیریم که ازدواج یک هدف عینى در جهت ارضاى نیازهاى درونى و تکامل روحى و حتى جسمانى است. اهداف ازدواج، در یک بیان کلى و همه‏پسند که مکتب اسلام بیان کرده، به اختصار عبارت است از:

1- پاسخ به نداى غریزه و فطرت‏ 2- ایجاد کانون آرامش براى همسران‏ 3- داشتن فرزند و تربیت کودکان و فرزندان سالم‏

4- حفظ عفت و پاکدامنى‏ 5- دوستى، محبت و عشق‏ 6- اجراى سنت رسول‏اللَّه(ص) 7- تأمین سلامت جسم و روان و برقرارى تعادل در وجود آدمى‏ 8-  کمک به تکامل و رشد یکدیگر.

با چنین کارکردهایى ازدواج یک هدف عینى است؛ منتها براى تکمیل شدن ابعاد کنش منطقى نیاز است به دو شرط دیگر نظرى بیندازیم.

ابزارها و وسایل متناسب ازدواج را مردان و زنان تشکیل مى‏دهند ولى شیوه چیدمان آنها در کنار یکدیگر و اینکه چه کسى، در چه صورت و با چه ویژگى‏هایى با شخصى ازدواج کند که نهایت کامیابى و لذت را در زندگى‏اش تجربه کند، بحث مفصلى است. گوناگونى فرهنگى، نژادى، قومى و حتى ژنتیکى سبب شده انسان‏ها هر کدام نسبت به دیگران منحصر به فرد و یگانه باشند. اندیشه دو نفر کاملاً شبیه به هم نیست؛ این مورد حتى در باره دوقلوهایى که از بسیارى جهات همانند هستند، قابل بیان است. این موضوع زمانى حساس‏تر مى‏شود که دو انسان از دو جنس مخالف قصد دارند روزها، ماهها و سال‏هاى زیادى در زیر یک سقف زندگى کنند. «باید چنان رفتار کنند که گویى مى‏خواهند دوست و رفیقى از جنس خود (نه از جنس مخالف) براى همه عمر برگزینند تا از افسون شهوت مصون بمانند.» (مساواتى‏آذر، 1374: 274).

منابع اسلامى ملاک‏هاى ازدواج را غالباً به این شکل مطرح مى‏کند:

1- توجه به بُعد مذهب و دیندارى‏ 2- داشتن اخلاق نیکو و حُسن خلق‏ 3- سلامت جسمانى‏ 4- توجه به خانواده‏ 5- توجه به اصل کفویت (همشأن بودن).

 

 انتخاب همسر متناسب و شایسته بیش از هر مسئله دیگرى در زندگى، نیازمند تأمل و دقت است. اهمیت این مسئله به خاطر این است که چون ازدواجى صورت گرفت گسست و فسخ قراردادى بدون تحمل فشارهاى روحى و آسیب‏هاى اجتماعى میسر نیست. امرى که با گزینش صحیح سبب خوشبختى و سرور مى‏شود اما در مقابل، گزینش ناصحیح، کوهى از مشکلات را به دنبال دارد.

شرط سوم در کنش عقلایى تأیید آگاهان است. در این قسمت مى‏توان به حضور والدین و سایرین اشاره کرد. به نوعى مى‏توان والدین و بزرگ‏ترها را «مظهر گرایش اولى» نامید (ساروخانى، 1375: 104).

 

ازدواج

ازدواج احساسى‏

در چنین ازدواج‏هایى همسران کفو هم نیستند. ملاک‏ها و همسانى‏ها رعایت نشده و موازین، آن گونه که باید در نظر گرفته شود ، خواه به عمد و خواه ناآگاهانه به فراموشى سپرده شده است.

اهداف هم مى‏تواند ناصحیح و نامناسب باشد ، از جمله ازدواج تنها به خاطر کامجویى و لذت جنسى، ازدواج تنها به خاطر کسب مال و ثروت، ازدواج به خاطر رسیدن به پست و مقام و ... .

عوامل زیادى در چگونگى شکل‏گیرى ازدواج عاشقانه مؤثر است مانند فقر فرهنگى، فقر اقتصادى، ازدواج تحمیلى، ازدواج ترحمى و موردى که در جامعه زیاد دیده مى‏شود. «شاید کمتر ازدواجى را بتوان سراغ گرفت که در آن هم مظاهر عالى عشق به چشم خورد و هم با تمامى معیارهاى مصلحت سازش یابد. در آنان که فقط به توسن علایق فردى و احساسات مجال مى‏دهند به زودى با سرماى سخت زمستانِ واقعیت مواجه شده و خواهند لرزید.» (ساروخانى، 1375: 104)

عشق بیانگر دلبستگى فیزیکى و شخصى متقابلى است که دو نفر نسبت به یکدیگر احساس مى‏کنند.

عشق چیست؟

عشق بیانگر دلبستگى فیزیکى و شخصى متقابلى است که دو نفر نسبت به یکدیگر احساس مى‏کنند. این روزها بسیارى از ما در باره این نظر که عشق همیشگى است تردید داریم اما معمولاً فکر مى‏کنیم که عاشق شدن از احساسات و عواطف انسانى ناشى مى‏گردد. براى زوجى که عاشق مى‏شوند کاملاً طبیعى به نظر مى‏رسد که بخواهند زندگى مشترکى را آغاز کنند و رابطه‏شان با یکدیگر در جستجوى ارضاى شخصى و جنسى باشد.

عشق در بهترین حالت یک ضعف اجتناب‏ناپذیر و در بدترین حالت نوعى بیمارى روانى تلقى مى‏گردد. (گیدنز، 1989: 10)

 

عشق: بد یا خوب‏

منطقى بودن رفتار ممکن است این تصور را در ذهن ایجاد کند که عشق در روابط همسران غیرضرورى و غیرقابل پذیرش است. اما هرگز چنین نیست بلکه عشق براى تداوم زندگى پس از ازدواج ضرورى و مهم است. عشق عنصر ناگریز خوشبختى است و هدیه‏اى است که از سوى خداوند براى زن و مرد از آسمان فرود مى‏آید ؛ پیوند دهنده قلب‏ها و روشنى بخش چشم‏هایى است که به امید داشتن هدف‏هایى والا مبادرت به آن کرده‏اند. هدف ما از بحث، عشق‏زدایى کردن و پاک‏سازى آن در ازدواج نیست زیرا همان گونه که ازدواج کورکورانه در اثر عشقى آتشین، ویران کننده و نامطمئن است، حسابگرى کامل در ازدواج، سرانجام مطمئنى نخواهد داشت.

 نقص ازدواج عاشقانه، کاستى در شناخت و آگاهى شخصى است که نیاز هست بیشتر به عیب‏هاى او نظر انداخت.

«مهم‏ترین دلیل جدایى به فرایند معیوب انتخاب همسر برمى‏گردد و اینکه ازدواج صرفاً بر اساس روابط احساسى و زودگذر شکل مى‏گیرد. تحقیقات نشان داده است 30 درصد طلاق‏ها در سه سال اوّل ازدواج رخ مى‏دهد چرا که در طى دو سال اوّل زندگى احساسات فروکش کرده و چهره واقعى افراد مشخص مى‏شود و مشکلات زندگى خود را نمایان مى‏سازد.» (تواناعلمى،1383)

 

آسیب‏شناسى ازدواج عاشقانه‏

فروپاشى و از بین رفتن بیشتر خانواده‏هایى که روزى عاشق یکدیگر بوده‏اند اولین آسیبى است که ازدواج‏هاى نامقعول و غیرمنطقى مى‏بیند. البته گاهى هم اتفاق مى‏افتد که منجر به ازدواج نشده آنگاه به مراتب دردناک‏تر از پیش مى‏باشد. افسردگى روحى، خودکشى و نومیدى از زندگى مى‏تواند بعدها در روابط فردى به وجود آید. دسته دیگر علاوه بر چشیدن ناکامى، متوسل به خشونت مى‏شوند و مى‏خواهند از این طریق آنچه را که نتوانستند به دست بیاورند جبران کنند. تیتر روزنامه در صفحه‏هاى حوادث، هر روز از چنین اتفاقاتى خالى نیست و ما شاهد هستیم قتل‏ها و جنایت‏هاى وحشتناکى به نام عشق و روابط عاشقانه صورت مى‏گیرد که نشان از جنون و بیمارى روانى آنهایى دارد که به نوعى سرخورده از عشق لقب گرفته‏اند.

منصفانه نیست مانند دکتر استل‏پنستى، عشق را نوعى تصور و تفاهم فرض کنیم و یا مانند «گیدنز» یک بیمارى روانى قلمداد نماییم ولى هر چه که هست اگر ادعا کنیم ازدواج هر چه سنجیده‏تر و مناسب‏تر و بر اساس عقل و منطق صورت پذیرد استحکام و پایدارى خانواده بیشتر خواهد بود؛ و هر چه زناشویى نامناسب‏تر و بر اساس رفتارى غیرعقلایى تأثیر گرفته باشد گسیختگى خانواده بیشتر اتفاق خواهد افتاد.

  

سوالاتتان را در مورد نحوه ی انتخاب همسر با مشاوران تبیان در میان بگذارید.

 

سخنرانی حجت الاسلام دهنوی در باب جایگاه عشق در ازدواج را می توانید اینجا دانلود کنید.

 

منبع:  تبیان

منبع :فارس


۰۴ شهریور ۹۷ ، ۰۹:۱۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نازیار ملک

چگونه باید از سایت همسریابی در جهت ازدواج به استفاده کرد و آیا ازدواج از طریق انتخاب همسر از سایت همسریابی مجاز است؟






همیشه انتخاب همسر در مقوله ازدواج بسیار پر اهمیت و مهم بوده است و این به آن دلیل است که ما قسمت اعظم زندگی خویش را قرار است در کنار یک همسر و همدم برای همیشه تا پایان عمر طی نماییم. از این رو باید در زمان انتخاب همسر بسیار دقت کنیم و این نکته بدیهی است،اما جدای از این نکته بدیهی واقعا بر اساس چه ملاک هایی همسر آینده باید انتخاب شود اگر این ملاک‌ها و معیارهای قابل مشاهده در دنیای واقعی بر اساس تجارب دیدار مد نظر بگیریم آیا در سایت همسریابی امکان دیدار وجود دارد و یا به طور کلی دیداری که از طریق سایت همسریابی شکل خواهد گرفت به چه اندازه می تواند معیارهای مدنظر یک دیدار پاک و بی آلایش و به دور از خیانت رقم بزند.

آیا در معرفی که در فضای مجازی صورت گرفته است افراد واقعاً اطلاعات صحیح و درستی از خویش می گذارند یا خیر؟

همیشه در واقع نمایی اطلاعات کاربران در سایت های همسریابی باید شک کرد اما این بدان معنی نیست که همه یا قسمت اعظمی از این اطلاعات نادرست است بلکه تعداد معدود و انگشت شماری که اطلاعات ناصواب وارد می کنند این اعتماد عمومی را سلب کرده و باعث می گردند که انسان به همه افراد نگاه نادرست داشته باشد اما به هر حال گریزی از این مطلب نیست پس باید در همسریابی نیز نگاه محتاطانه همیشه سرلوحه کار کاربران قرار بگیرد.

اما با وجود همه این پرسش را ما به شما می‌گوییم که ازدواج از طریق سایت همسریابی در صورت استفاده آگاهانه و بر اساس ضوابط و شرایط مندرج در خود سایت بسیار مفید خواهد بود.

۰۴ شهریور ۹۷ ، ۰۸:۳۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
نازیار ملک