یکی از بهترین امکانات عصر جدید که در زندگی بشر تاثیر بسزایی گذاشته است و باعث تغییر گسترده در سبک زندگی انسان ها گشته است وجود فضای مجازی و شبکه جهانی اینترنت است.

تغییرات گسترده‌ای که شبکه جهانی اینترنت و به تبع آن به وجود آمدن فضای مجازی در زندگی بشر اعمال کرده است آنقدر سطح گسترده‌ای دارد که خارج از بیان در یک مقاله می باشد. ولیکن دوست میخواهیم در اینجا در مورد تاثیری که فضای مجازی می تواند بر روی مکانیزم ازدواج و همسریابی بگذارد کمی صحبت کنیم. در گذشته معمولا انتخاب همسر در جوامع سنتی و مدرن نشده از طریق خانواده ها صورت می پذیرفت و معمولاً دختر و پسر ارتباط مستقیمی در ازدواج و شیوه یافتن همسر برای خویش نداشتند البته غیر مستقیم داشتند. کتاب مدرن شدن جوامع امروزی و پیش از به وجود آمدن فضای مجازی در انار که جوانان جویای ازدواج دوست داشتند که همسر خویش را خود انتخاب کنند اما به دلیل محدودیت هایی که می توانست این ارتباط داشته باشد و به طبع مدرن شدن همه جانبه جامعه این ارتباطات سخت و مشکل می نمود اما در دو دهه گذشته و با به وجود آمدن فضای مجازی و اینترنت این ارتباطات به سادگی توانست در فضای مجازی صورت بگیرد و اکنون حتی در صورت آشنایی زوجین در بیرون و فضای واقعی به سادگی با یک شماره و رد و بدل شدن اکانت میتوانند در فضای مجازی همه حرف های خود را به سادگی بزنند و بدور از آسیب‌های متعدد بر ارتباط در فضای بیرون از آن استفاده کنند البته فضای مجازی خود اسیب های مخصوص به خود را دارد که شاید در صورت نادیده گرفتن آنها این آسیب ها بسیار ناک‌تر از فضای حقیقی و ارتباطات در فضای حقیقی باشد ولیکن ما باید آسیب‌شناسی درستی انجام دهیم تا بتوانیم از مزایای فضای مجازی و ارتباطاتی که در آن صورت می گیرد استفاده کنیم و آسیب های آن دوری بورزیم.

در مورد آسیب هایی که از طریق اینترنت و فضای مجازی می‌تواند رخ بدهد صحبت بسیار شده است و باز هم جای صحبت دارد و ما در مقالات قبلی به آن پرداخته‌ایم اکنون شاید بخش مزایایی باشد که باید بر امکان ارتباط در فضای مجازی اقامه کرد.

سایت های همسریابی اگرچه که اکنون بدون مجوز از نهاد خاصی در این کشور مربوط به فعالیت هستند اما هسته اولیه این تفکر بسیار زیبا و جالب توجه است و جای تعجب است که چرا مسئولین امر توجه ویژه ای را نسبت به سامان دادن سات های همسریابی نمی‌کنند.

در صورتی که به نظر بنده بیشتر آسیب های فضای مجازی از طریق ارتباط در سایت همسریابی به علت ذاتی بودن این آسیب ها نیست و مشکل غیر قابل حل و غیر قابل پیشگیری نیز نمی باشد و به سادگی و با تدابیر بسیار سهل و آسان میتوان ضمن سامان دادن به سایت همسریابی و سودجویی های افراد سودجو که قصد سودجویی در این سایت دارند،راهی آسان برای انتخاب همسر برای مجردها در نظر بگیرند ونیز گفت و گو هایی که می تواند در داخل این سایتها انجام بگیرد بهتر است از آن که این ارتباطات به فضای بیرون  و فضای حقیقی کشیده شود. هنگامی که دو جوان و یا دوچرخه که نیاز به ازدواج دارند در این سایت ها با هم آشنا شدند و توانستند به سادگی صحبت های خویش را انجام دهندمی توانند همان پروسه سنتی ازدواج از طریق خواستگاری و غیره رابه جا می‌آورند.

به هر حال با همه این نکاتی که ذکر شد باید یادآور شویم که در این امر دولت نقش بسزایی دارد و سامان دادن به سایت های همسریابی که متاسفانه به مانند قارچ هر روز در فضای اینترنت به وجود  می آید و  اما نهاد ناظری بر این سایت ها وجود ندارد،با نظارت درست و دقیق و راه حلهای آسان به مانند تایید هویت از طریق اداره ثبت احوال و تایید کد ملی بتوانند راه را بر کلاهبرداری ها و سودجویی ها و فساد های مترتب بر این سایتها ببندند.

و البته صاحبان این سایت ها نیز با استفاده از عواطف و احساسات و نیازهای انسان ها سوء استفاده های مالی نکنند.

در پایان باید این نکته را عرض کنم که تفکر سایت همسریابی برای ازدواج بسیار تفکر نیکو و به جایی است ولیکن عدم نظارت و تأیید هویت و تایید مدعیات افراد ثبت نام کننده در این سایت ها بستر بسیار مناسبی برای سودجویان و کلاهبرداران به وجود می آورد در صورت برطرف کردن این آسیب ها که به سادگی می‌توان انجام شود و در نظر گرفتن مجوز برای این سایت‌ها به شرطها و شروطهایی از جمله استخدام روانشناسان مجرب برای پاسخگویی به افراد ثبت نام کننده در این سایت ها و راهنمایی متقاضیان ازدواج از این شوره زار که امروز به وجود آمده است می توان به سبزه زاری خوش و خرم با میوه های زیبایی به نام ازدواج های موفق رسید.